Další důležité informace

Dominance pravé mozkové hemisféry

Tyto děti mívají dominantní pravou mozkovou hemisféru. To znamená, že jsou hodně kreativní, intuitivní, mají výbornou představivost a vysokou emoční inteligenci. Naše kultura je ale primárně založená na dominanci levé hemisféry, která je lineární, racionální a logická.

Vstup do školy proto často znamená potíže; dítě se musí přizpůsobit zaběhlému způsobu fungování školského systému. Člověk s dominantní pravou hemisférou se učí velmi rychle a často dělá intuitivní skoky. Školský systém, založený na levé hemisféře, ale používá při výuce rutinní opakování faktů, vyžaduje řád a linearitu (jeden fakt za druhým v logickém sledu). Tento přístup děti začne velmi rychle nudit, takže brzy ztrácejí zájem a začnou hledat jiné cesty, jak uspokojit svoji zvídavost. Odtud je už jen krok k získání diagnózy jako porucha pozornosti s hyperaktivitou. Díky jejich intuitivní inteligenci se také stává, že se až po letech školní docházky zjistí, že neumějí správně číst a psát (protože to nepotřebovaly). Většinou jsou pak označeny za „dyslektické“.

Tyto nálepky jsou pro ně pochopitelně traumatizující; mají velký smysl pro „dokonalost“ a tato označení jim říkají, že s nimi něco není v pořádku. Důsledkem snahy zahojit nebo zakrýt tyto rány může být v adolescenci mj. užívání drog nebo poruchy příjmu potravy.

Je proto důležité uznat tyto děti sice za odlišné, nikoli však za dysfunkční. Pokud je odlišnost akceptována a dobře zvládána, dítě může vyrůst bez potíží; pokud ne, bude „dysfunkční a problémové“ (v souladu s „programem“, který mu dospělí uložili).

Velmi vhodný je vzdělávací systém, který vyvažuje pravou a levou mozkovou hemisféru a zahrnuje tvořivou činnost jako hudbu, výtvarné umění, tanec a divadlo. Jedním z vhodných systému může být Waldorfský, který obsahuje uzemňování dítěte v těle, což je pro tyto děti obzvláště důležité. Dalším velmi dobrým systémem je Montessori.

U poruch pozornosti a hyperaktivity se vyhněte Ritalinu a zkuste nějaké alternativy, jako homeopatie a vhodná dietní opatření. Jak se ukázalo, změna stravy s vynecháním fast food produkce může přinést nečekané zklidnění i u dětí s vážnými poruchami chování. Samozřejmostí by ovšem měla být úprava stravy v celé rodině, aby se dítě necítilo vyloučené.
Strava a rozvoj alergií

Nadměrná tělesná citlivost může vést k mnoha potížím, pokud se nehlídá stravování. Tyto děti špatně snášejí průmyslově zpracovanou stravu a umělé přísady, stejně tak cukr a kofein. Sladkosti, uměle barvené nápoje, sušenky, hamburgery, čokolády apod. podporují dysfunkční a hyperaktivní chování. Čokoláda a Coca-cola na ně působí jako drogy, proto budou vybuzené k abnormální aktivitě, kterou mohou následovat vyčerpání nebo záchvaty vzteku. Podobně špatně snášené může být maso včetně kuřecího, pokud je získáno z velkochovů; tam jsou zvířata krmena hormony, antibiotiky a chemikáliemi. Obdobně plné chemikálií jsou konzervované potraviny. Navíc přibývá dětí přecitlivělých na lepek a laktózu, které se objeví v podobě příznaků jako ekzémy, trávicí potíže, chronické rýmy, zánětu v krku a středouší.

Obecně je vhodné eliminovat konzumaci tzv. junk food (strava bohatá na kalorie a aditiva a chudá na vitamíny, minerály a vlákninu) a zaměřit se na přirozené, organické a zdravé alternativy. Pokud dítě trpí změnami nálad nebo alergiemi, je zapotřebí identifikovat příčinu a vypracovat vyvážený stravovací program. Inspiraci lze nalézt např. v knize Doupovcová-Slimáková.
Enormní citlivost na prostředí

Tyto děti jsou mnohem citlivější než bývaly děti předchozích generací; slyší, vidí a vnímají mnohem intenzivněji. Proto mohou být ve stresu s nadměrného hluku, davů lidí, určitých hudebních produkcí či z televizních pořadů. Reakcí na to mohou být až depresivní stavy, destruktivní chování nebo hyperaktivita.

Velmi přínosným je naopak klidné a tiché prostředí s minimem elektronických hraček a zařízení, bez televize. Zdá se, že existuje přímá souvislost mezi objemem a druhem sledovaných televizních pořadů a chováním dítěte.

Do vlivů prostředí patří také vztahy mezi rodiči. Pokud je přítomná zjevná nebo nevyjádřená agrese, dítě ji zrcadlí či vynese na povrch a vyvine si buď dysfunkci nebo obranný mechanizmus. Nemá význam před dítětem cokoliv skrývat, protože dokáže „číst“ vaše energetické pole a rozumí, co si myslíte a co cítíte, i když to zůstane nevyslovené. Pokuste se tedy zejména v raných letech vývoje dítěte minimalizovat stres a hluk, tzn. televizi, elektronické hry a „násilné“ aktivity. Podporujte spontánní hru, představivost, čtení, výtvarnou činnost apod. Vyprávěním pohádek a příběhů pak můžete přirozeně rozvíjet harmonické vztahy v rodině.

~ od anna na 8 júna, 2008.

2 komentáre to “Další důležité informace”

  1. Dobrý deň volám sa Martina. Aj náš syn sa správa úplne ináč ako iné deti. Problémy nastali už vo skolke kedy odmietal deti, hrával sa stále sám, nevadilo mu to a bral to ako nutnosť “vysedieť tam”. Celkovo spoločnosť detí jeho veku nikdy nevyhľaával. Teraz chodí do 1triedy a je to o tom istom.Nemá žiadneho kamaráta,školu berie ako niečo čo keby nemusel tak by tam ani nechodil.Je veľmi inteligentný a na svet sa pozerá úplne ináč.S manželom nás to veľmi trápi a nevieme čo ďalej. Každý ho berie ako nejakého “iného”.Poraďte mi prosím na koho by sme sa mohli obrátiť.

  2. Najlepsie je nasjt si v okoli cloveka ktory sa venuje indigovým detom. Ten vam vysvetli ako sa k takýmto detom treba správat a hlavne v provom rade treba zistit ci je naozaj idndigove dieta alebo má uplne iný problem.

Pridaj komentár